
Elevassistent utbildningsförvaltningen
Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Beskrivning
Gröndalsskolan är en F-5 skola som läsår 2023/24 inrymmer ca 360 elever fördelat på fyra arbetslag. Vi en stor varierad skolgård och också nära till skog och mark.
I Gröndalsskolan är samarbetet väl utvecklat från förskoleklass till årskurs fem. För att ge barnen helhetsperspektiv på sitt lärande är vårt arbetssätt undersökande och tematiskt. Under det tematiska arbetet samverkar hela arbetslaget, vi kan på detta sätt arbeta i mindre grupper vilket möjliggör ett praktiskt och upplevelsebaserat arbetssätt. Grunden till vårt värdegrundsarbete är den lösningsinriktade pedagogiken.
Vi har sen i augusti 2018 en grundsärskola (anpassad grundskola) som omfattar skolverksamhet F-5 med tillhörande fritidshemsverksamhet. Vi tar emot elever med olika funktionsnedsättningar och vi har en heldagsomsorg, vilket innebär att skola och fritidsverksamhet finns i samma lokaler och att samma personal arbetar med eleverna genom dagen. Eleverna följer grundSÄRskolans (anpassade grundskolans) läroplaner. Vi strävar efter en ömsesidig inkludering där alla Gröndalsskolans elever kan hitta naturliga kontakter under skoldagen. Hela skolmiljön ska vara tillgänglig och öppen för alla
Arbetsuppgifter
Du kommer i rollen som elevassistent arbeta med att hjälpa elever som av olika anledningar behöver stöd för att kunna följa med i undervisningen och i skolans övriga verksamhet. Arbetet syftar till att få eleverna att så långt som möjligt, och utifrån sina egna förutsättningar, utvecklas i enlighet med utbildningens mål.
Tillsammans med lärare och övrig personal på skolan arbetar du för att skapa en utvecklande, meningsfull och positiv miljö för eleverna. Omsorg och tillsyn av elever är andra viktiga delar i uppdraget. Utifrån verksamhetens behov kan arbetet genomföras med enskilda elever eller med en grupp.
Arbetsuppgifterna är varierande och omväxlande. Det kan röra sig om att hjälpa eleven att finna ro i sina studier eller vara behjälplig med att hitta individuella lösningar för att eleven ska kunna tillgodogöra sig kunskap. Det kan också handla om att träna på vardagliga uppgifter, stödja eleven i olika aktiviteter på raster, i omklädningsrum, vid måltider eller på utflykter med mera.
Under eftermiddagarna arbetar du på vår anpassade grundskolas fritidshem. Du ska kunna hålla i olika aktiviteter med eleverna både spontana och planerade. Arbetet innebär att du arbetar med elever med olika typer av svåra funktionsnedsättningar samt även elever som kan vara utagerande men även ha andra problemskapande beteenden. Detta gör att du måste ha adekvat erfarenhet och kunskaper för att kunna hjälpa våra elever på bästa sätt.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har ett intresse och erfarenhet av att arbeta med elever med NPF både i klassrummet och i en studio, samt erfarenhet av att arbeta i anpassad grundskola.
Du har utbildning och/eller arbetslivserfarenhet inom barn och ungdomar med NPF och andra funktionsnedsättningar. Du har utbildning/ kunskaper i TAKK Du är engagerad och har god kompetens samt förmåga att bemöta elever utifrån den enskilde elevens förutsättningar. Du är strukturerad, engagerad och kommunikativ eftersom vi arbetar i arbetslag som förutsätter ett nära samarbete med verksamhetens medarbetare men även med vårdnadshavare. Du har god förmåga att skapa relationer med elever. Du har erfarenhet av att arbeta i grundsärskola med elever med många olika funktionshinder. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Vi söker dig som vill och kan bygga relationer med elever, tror på att varje elev når sin fulla potential och vill arbeta för att främja deras självständighet. Du är professionell, har gott omdöme och kan sätta gränser. Du är empatisk och använder dig av ett lågaffektivt bemötande av elever. Arbetet förutsätter att du har tålamod och kan anpassa din kommunikation och förhållningssätt utifrån situationen. Du är trygg, tillitsskapande och inser vikten av att vara en vuxen förebild. Du kan arbeta självständigt och tar initiativ. I ditt samspel med elever och vårdnadshavare är du tydlig och lyhörd för elevernas behov. Du har god förmåga att utrycka dig på svenska i både tal och skrift.
För ytterligare önskvärda erfarenheter, förmågor och personliga egenskaper – se stadens rekryteringsprocess.
Övrigt
I Stockholms stad finns drygt 140 grundskolor och 30 gymnasieskolor med olika inriktningar.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Dela detta jobb